الناز پهلوانی؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی؛ روح اله زابلی؛ مریم خلیلی عراقی
چکیده
در سالهای اخیر میزان استفاده خانوادهها از فروشگاههای آنلاین افزایش چشمگیری داشته و پس از اپیدمی کرونا این روند به اوج خود رسیده است. نقش خانواده در شکلدهی به رفتار مصرف و نحوة تعامل و تصمیم به خرید در فضای آنلاین تعیین کننده است. استفاده از عوامل تأثیرگذار بر رفتار فردی و خانوادگی یکی از استراتژیهای مهم در کسبوکار آنلاین ...
بیشتر
در سالهای اخیر میزان استفاده خانوادهها از فروشگاههای آنلاین افزایش چشمگیری داشته و پس از اپیدمی کرونا این روند به اوج خود رسیده است. نقش خانواده در شکلدهی به رفتار مصرف و نحوة تعامل و تصمیم به خرید در فضای آنلاین تعیین کننده است. استفاده از عوامل تأثیرگذار بر رفتار فردی و خانوادگی یکی از استراتژیهای مهم در کسبوکار آنلاین شده است. هدف از این پژوهش تبیین نگرش و عوامل رفتاری مرتبط به اسامی رنگ در خرید از فروشگاههای آنلاین در خانوادههای ایرانی با استفاده از پدیدارشناسی تفسیری بود. جامعه مورد مطالعه را خانوادههای با بیشترین خرید در فروشگاههای آنلاین در ایران تشکیل دادند. نمونهگیری بهصورت هدفمند و با تغییرات بیشینه انجام شد. دادهها با استفاده از راهنمای مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری گردید. بر اساس نتایج، تجارب زیسته در قالب شش مضمون خودالقایی خوشبینانه، آموزش و آگاهسازی ذهنی، بیش برانگیختگی یا تحریکپذیری مصرف خانواده، ادراک جذابیت و خاص شدن، کیفیت ادراک شده خانواده، درگیری ذهنی و فکری شناسایی گردید. تأثیرگذاری بر رفتار افراد در کسبوکار آنلاین و اثربخشی بالای استفاده از استراتژیهای تبلیغاتی و هیجانطلبی افراد منجر به تغییر در نگرش و ارزشها و در نهایت موجب تغییر در رفتار میگردد. شناخت نحوی تعامل و الگوهای رفتاری خانوادهها در خرید آنلاین میتواند ضمن کنترل رفتارهای مصرف خانواده در یادگیری و فرایند اجتماعی شدن فرزندان کمک شایانی نماید.